Dobre połączenia
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Dobre połączenia

Niektóre składniki żywnościowe ułatwiają wchłanianie innych, ale inne wręcz przeciwnie. Dlatego warto zastanowić się jak zestawiać ze sobą poszczególne produkty żywieniowe. Podczas łączenia poszczególnych składników i przyprawiania ich nie powinnyśmy kierować się tylko smakiem. Warto zastanowić się, jakie korzyści i wady daje dane zestawienie. Ważną rolę odgrywa sam proces przygotowania dań. Dlatego dobra i zdrowa dieta to nie tylko zwrócenie uwagi na kalorie, tłuszcze czy węglowodany, ale także na odpowiednie połączenie. Zastanówmy się, co powinniśmy jeść by mieć mocne kości. Jednym z bardzo cennych i niedocenianych warzyw jest cykoria. Zawiera ona dużo potasu i prowitaminy A, inuliny. Ta ostatnia należy do fruktanów, które zwiększają biodostępność Wania w naszym organizmie. Dlatego tez odrobina cykorii dodana do kanapki z serem znacznie poprawi wchłonięcie wapnia. Dlatego takie połączenie jest pożądane przy problemach z kośćmi. Nie krępujmy się tez używać cykorii przy sałatkach i zapiekankach. Przetwory mleczne warto też łączyć z czosnkiem i cebulą, ponieważ w nich tez znajduje się inulina. Wapń jest lepiej przyswajany w obecności witaminy D. Najwięcej jest jej w rybach i tranie. Dlatego też dobrym połączeniem, choć kalorycznym, jest łosoś z żółtym serem. Naszemu organizmowi musimy tez dostarczać dużo białka. W jednych produktach jest ona łatwo przyswajalne i bardziej wartościowe w innych wręcz odwrotnie. Tak jest na przykład w przypadku zbóż czy roślin strączkowych. Ale jest na to sposób, trzeba takie produkty, w których jest mało cennych aminokwasów połączyć z takimi, które mają ich pod dostatkiem. W ten sposób białko z tak przygotowanej potrawy będzie lepiej wykorzystane. W produktach zbożowych brakuje lizyny, ale znajdziemy ja i to w sporej ilości w mleku i jego przetworach. Dlatego kromka chleba z serem to bardzo dobre połączenie. Tłuszcz, choć jest kaloryczny to w małych ilościach jest on nam niezbędny. Dlatego warzywa skroplone olejem z oliwek są bardzo cenne i w ten sposób zyskują na wartości. Jełki masz problemy z wzdęciami to też zastanów się, co jesz i w jakim połączeniu. Aby zmniejszyć niekorzystne działanie roślin strączkowych trzeba je najpierw wymoczyć oraz do gotowania dodać nasion kminku i kopru. Można zaopatrzyć się na przykład w olejek eteryczny z kminku czy też kopru włoskiego, w których to jest sporo wartościowych substancji ograniczających wzdęcia. Ważne też by w naszej diecie dostarczać organizmowi wartościowego żelaza.