Historia okularów jest długa, prawie tak samo długa jak europejska cywilizacja. Legendy głoszą, że cesarz rzymski Neron, używał olbrzymiego szmaragdu, aby przybliżyć sobie to, co dzieje się na arenie. Choć na początku swojej drogi okulary nie przypominały tych współczesnych, to już wtedy uczeni wiedzieli, że to szkło pozwala polepszyć ostrość wzroku. Okularów nie byłoby bez fizyki, bo wiążą się one nieodzownie z dziedziną nauki jaką jest optyka. To właśnie optyka zajmuje się badaniem światła oraz jego rozchodzeniem się. Możemy oczywiście wyróżnić kilka rodzajów okularów, a te najbardziej popularne to okulary korekcyjne oraz okulary przeciwsłoneczne. Te drugie zostały opatentowane w XVIII wieku przez James’a Escott’a. Jeśli potrzebujemy nabyć okulary korekcyjne, powinniśmy najpierw zbadać wzrok, aby dopasować rodzaj soczewek. Największym eksporterem i producentem okularów są Włochy, więc kupując okulary korekcyjne prawie na pewno trafimy na włoskie modele. Na drugim miejscu natomiast znalazł się Hongkong. Kolejnym krokiem ewolucji po okularach były soczewki kontaktowe, które zakładamy w sposób niewidoczny dla innych. Warto jednak pamiętać, że nie każdy może nosić soczewki kontaktowe (oceni to lekarz okulista podczas konsultacji medycznej) – dlatego też warto znać historię okularów, jeśli to właśnie je przyjdzie wam nosić. Jeszcze kiedyś przypuszczaliśmy, że wraz z wejściem laserowej korekcji wzroku, dostępnej dziś niemalże dla każdego okulary przestaną być używane przez ludzi. Okazuje się, że nic bardziej mylnego, znamy przecież osoby które mimo, że mogą sobie pozwolić na tego typu zabieg nigdy z niego nie skorzystają – okulary zmieniają twarz, sprawiając, że niektórzy stają się w nich poważniejsi, lub po prostu lepiej w nich wyglądają. Moda na okulary zerówki, czyli nie poprawiające wzroku również wzmaga ich popularność, sprawiając jednocześnie że okulary na dobre zagościły w naszej kulturze i nawet przy spadku cen laserowej korekcji wzroku i tak pozostaną modnym sposobem na zwrócenie na siebie uwagi, lub też dbania o styl i niepowtarzalny wygląd.